صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۲۶۲۴

تورم آذر چه می‌گوید؟ 

افزایش نخ ارز در ماه گذشته بسیاری را بر آن داشت که قیمت سایر کالاها نیز بدون شک افزایشی بوده است. اما برخی گزاره ها از واقعیت تورمی آذر سخن دیگری می گوید
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

تورم  در اقتصاد یک بیماری با کارگرد دوگانه است که هم می تواند اقتصاد  در نتیجه یک کشور را نابود کند که در این وضعیت می توان تورم را بیماری ناعلاج و کشنده تعبیر کرد و یا اینکه می توان آن را در اقتصاد مدیریت کرد و در این وضعیت می توان آن را بیماری که درمان دارد تعبیر نمود. بنابراین تورم را باید همواره درمان کرد تا اجازه نداد این بیماری ناعلاج شود. در کشور ما نیز تورم در حال حرمت به سمت بیماری ناعلاج بود که برخی تحولات نشان می دهد که دست هایی در دولت به سمت مداوای آن در تلاش هستند.

برای عبور از وضعیت تورمی شدید در کشور نیازمند رصد روزانه و ماهانه را است تا بتوان سیاست های موفق اقتصادی را به اجر گذاشت. دنیای اقتصاد آماری را از تورم آذرماه ارائه کرده است. در بخشی از آمر روزنامه دنیای اقتصاد آمده است: افزایش نخ ارز در ماه گذشته بسیاری را بر آن داشت که قیمت سایر کالاها نیز بدون شک افزایشی بوده است. اما برخی گزاره ها از واقعیت تورمی آذر سخن دیگری می گوید.

نرخ تورم ماهانه در آذرماه ۹/ ۱درصد ثبت شد که در سال جاری، کمترین سطح بوده است. این افت تورم، در حالی است که بازدهی بازارها نظیر دلار و سکه در آذرماه در سطح دو رقمی بوده و در حال عبور از سطوح روانی است. از نگاه برخی که رشد شاخص دلار را معیاری برای افزایش قیمت‌ها تصور می‌کنند، کاهش تورم به روایت آمار رسمی، یک پارادوکس است.

چرا آمار تورم متفاوت از بازار دارایی گزارش شده است؟ نخست اینکه شاخص بهای مصرف‏ کننده متشکل از کالاها و خدمات مصرفی است که برخی از آن، تحت تاثیر دلار نیستند. کالاهای بادوام که همسویی بالایی با نرخ دلار دارند، تنها ۵درصد از وزن کل شاخص را تشکیل می‌دهند. همچنین زمان و نوع کالاهای مظنه‌گیری نیز می‌تواند متفاوت از تغییرات بازار دارایی باشد. دوم اینکه ممکن است افزایش نرخ ارز با یک وقفه نرخ تورم را تحت تاثیر قرار دهد. نکته دیگر اینکه افت تورم ماهانه اجاره به‌دلیل کمرنگ شدن سیاست‏های دستوری در کاهش نرخ تورم آذر نقش کلیدی داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات